Salgınlarda ve COVID-19 pandemisinde etik konusunda DSÖ kılavuzu: kritik bir değerlendirme

https://jme.bmj.com/content/47/6/367 http://orcid.org/0000-0002-9423-120XAbha Saxena 1 , 2 ,http://orcid.org/0000-0001-5198-9056Paul André Bouvier 3 , 4 ,Ehsan Shamsi-Gooshki 5 ,Johannes Köhler 6 ,Lisa J Schwartz 7 Dr Abha Saxena'ya Yazışmalar , Institute Ethics History Humanities, Cenevre Üniversitesi, 1211 Cenevre, İsviçre; abhas@bluewin.ch Soyut 2016 yılında, pandemik grip tehditleri ve 2014-2016 Ebola virüsü hastalık salgınlarının ardından DSÖ, bulaşıcı hastalık salgınlarında etik sorunları yönetmek için bir kılavuz belge geliştirdi. Bu makalede, mevcut COVID-19 pandemisine yanıt olarak karar vermede baskın bir role sahip olan ancak 2016 rehber belgesinde yer almayan veya aynı şekilde ele alınmayan bazı etik sorunları analiz ediyoruz. Bir pandemi, hem ulusal hem de küresel olarak bir sağlık krizi ve sosyal ve politik krizlerle sonuçlanır. Bu küresel etkilerin etik sonuçları, uygun eylemlerin yalnızca ulusal izolasyonda değil, küresel olarak da alınabilmesi için uygun şekilde tanımlanmalıdır. Küresel olarak geçerli tek mevcut rehber belge olarak kalan 2016 WHO belgesinin daha geniş alaka düzeyini test etmek için bir başlangıç ​​noktası olan analizimiz, Bu makale, BMJ'nin web sitesi hüküm ve koşullarına uygun olarak covid-19 pandemisi süresince veya BMJ tarafından aksi kararlaştırılana kadar ücretsiz olarak kullanıma sunulmuştur. Makaleyi, tüm telif hakkı uyarıları ve ticari markalar saklı kalmak kaydıyla, yasal, ticari olmayan herhangi bir amaç için (metin ve veri madenciliği dahil) kullanabilir, indirebilir ve yazdırabilirsiniz. https://bmj.com/coronavirus/usage http://dx.doi.org/10.1136/medethics-2020-106959 Tanıtım DSÖ 11 Mart 2020'de salgını pandemi ilan ettiğinde çoğu ülke ne COVID-19'a yanıt vermeye hazırdı ne de tehdidin ciddiyetini tahmin etti. SARS-CoV-2'nin küresel yayılımının hızlı olduğu ortaya çıktı. ve sosyal faaliyetler, sağlık sistemleri ve ekonomiler için son derece yıkıcıdır. Buna ek olarak, pandeminin benzeri görülmemiş siyasi, ekonomik ve bilimsel zorluklar yarattığı ve sayısız ciddi ve birbiriyle bağlantılı etik sorunu beraberinde getirdiği kısa sürede ortaya çıktı. Ulusal sınırların kapatılması gerekip gerekmediği gibi konular; karantinaların salgını kontrol etmek için en az müdahaleci yöntem olup olmadığı; kritik sağlık koşullarındaki daha genç hastaların, yaşlı yetişkinlere göre yoğun bakım almasına öncelik verilmesi gerekip gerekmediği; hidroksiklorokin veya nekahat plazması gibi onaylanmamış ilaçların ve müdahalelerin doğrulayıcı klinik çalışmalardan önce hastalara reçete edilip edilemeyeceği; veya COVID-19 dışı acil durumlar için gerekli yoğun bakım yataklarının ciddi COVID-19 hastalığı olanlar için serbest bırakılması gerekip gerekmediği. Her konu, özellikle kontrol önlemlerinin vatandaşların haklarını ihlal etme olasılığı olduğunda ve özellikle zorlayıcı önlemler öngörüldüğünde, son derece hassas politika yapımı için yapılmıştır. Pandemiye verilecek herhangi bir yanıt kaçınılmaz olarak bu tür etik sorunlarla bağlantılı olduğundan, halk sağlığı uzmanları ve politika yapıcılar, gelişen bilim ve süregelen belirsizlik karşısında mantıklı ve dengeli kararlar almak için etiğin sağladığı araçları bilmeli ve kullanmalıdır. Salgınlara veya pandemilere yanıt verme konusunda etik rehberlik, pandeminin başlangıcında zaten mevcuttu. 1–6 Küresel olarak uygulanabilir 'Bulaşıcı bir hastalık salgını sırasında etik konuların yönetimi için rehber' 6 da DSÖ'den edinilebilirdi ( bu belge hakkında daha fazla bilgi için kutu 1'e bakın , geri kalanında '2016 kılavuz belgesi' olarak anılacaktır). kağıt). Bu referans belge aynı zamanda 2007 tarihli 'grip pandemisini yönetmek için etik kılavuz' belgesinin etik tartışmasını da içeriyordu. 7Akademik çevrelerde bu belgenin görünürlüğü düşüktür, ancak bu belgenin ana hedef kitlesi akademisyenler değil, politika yapıcılar ve salgınlara müdahale eden diğer kişilerdir. Bu, mevcut küresel olarak geçerli tek rehber belgedir ve DSÖ, gelişmekte olan çoğu ülke tarafından güvenilir ve tarafsız bir ortak olarak görüldüğünden, dünyanın birçok yerinde yüksek bir inandırıcılığa sahiptir. 2016 kılavuzunun mevcut pandemi ile ilgisi, 2020'de 8 50.000'den fazla indirilmiş olması ve çeşitli ülkelerden gelen tesadüfi hesaplara ve raporlara dayanarak mevcut pandemide kullanılıyor olması gerçeğiyle ölçülebilir . halk sağlığı politikalarını ve öğretimi desteklemek. 9-13Şubat 2020'den bu yana DSÖ, bu pandemi ile ilgili olarak 'Üye Devletlerin ele alması gereken temel etik sorular hakkında tavsiyeler geliştirmek' için etik ve COVID-19 üzerine uluslararası bir çalışma grubu da kurmuştur, 14ve COVID-19 Araçlarına Erişim (ACT) Hızlandırıcısı adlı işbirliği için DSÖ ve ortakları için üst düzey bir etik çerçeve geliştirmek üzere uluslararası bir çalışma grubu. Bu makalenin yazıldığı sırada bu gruplar, diğer konuların yanı sıra araştırma, kaynak tahsisi, bir pandemi sırasında öncelik belirleme, devam eden aşı denemeleri sırasında plasebo kullanımı hakkında DSÖ kılavuzunu güncellemiştir. Bu belgeler son 6 ayda 3000'den 20.000'e indirildi. Bununla birlikte, DSÖ tarafından mevcut rehberliğin kapsamlı bir güncellemesi yapılmamıştır. DSÖ kılavuz belgelerinin potansiyel küresel uygulanabilirliği ve etkisi göz önüne alındığında, herhangi bir etik kılavuzun ilgili, uygulanabilir ve güncel olması ve bir pandemi sırasında yalnızca öne çıkanları değil ilgili tüm sorunları ele alması zorunludur. Kutu 1 Bulaşıcı hastalık salgınlarında etik sorunları yönetmek için rehberlik Bulaşıcı hastalık salgınlarına halk sağlığı yanıtının etik yönetimine ilişkin kılavuz, 10 ülkede 28.600 vaka ve 11325 ölümle 2014-2016 Ebola virüsü hastalığı (EVH) salgını tarafından harekete geçirildi. EVH ilk kez Afrika'nın izole edilmiş kırsal topluluklarından kentsel, kalabalık büyük şehirlerine ve diğer ülkelere yayıldı. Küresel bulaşıcı hastalık salgınlarıyla ilgili etik kaygıların çoğu büyütüldü ve hastalığın kırsal toplulukların ötesine yayılması ve ilgili ülkelerin çoğunun doğal olarak zayıf altyapıları ve sağlık sistemleri nedeniyle, ek etik sorunlar ortaya çıktı. halk ve hükümet arasındaki güven, halk sağlığı uygulamaları ile yerel kültürel ve geleneksel uygulamalar arasındaki çatışmalar ve yerel sağlık sistemleri ile uluslararası müdahale çabaları arasındaki çatışmalar. Bulaşıcı hastalık salgınlarının yönetimi için etikle ilgili önceki kılavuzlar belirli patojenlere odaklanmıştı. Bununla birlikte, yeni kılavuz, bulaşıcı hastalık salgınlarına ilişkin etik kaygıların kesiştiği ve belirli salgın patojenlere özgü olmadığına dair ortak bir anlayıştan ilham almıştır. Kılavuz genel olmakla birlikte, EVH'nin büyük bir salgın durumunun, yani sınırlı kaynaklara sahip ülkelerdeki toplulukları öncelikle etkileyen bölgesel bir salgının paradigması olarak görüldüğü bir zamanda tasarlanmış ve yazılmıştır. Gücünü ve alaka düzeyini, katkıda bulunanların kapsayıcılığından ve Ebola salgınına geçici yakınlığından aldı. Hayatta kalanlar, cephedeki klinisyenler, araştırmacılar, insani yardım örgütü temsilcileri, politika yapıcılar ve etik bilim adamlarından oluşan çeşitli bir kolektif bunu tartıştı, geliştirdi ve yarattı. Bunlar, en çok etkilenen bölgelerin üyelerini içeriyordu. Kılavuz belge, yanıtla ilgili yedi yol gösterici etik ilkeyi listeler: adalet, iyilik, kişilere saygı, fayda, karşılıklılık, dayanışma ve özgürlük. Bu ilkelerin gerçek dünyada nasıl uygulanacağına dair tavsiyelerde bulunur ve 'her biri salgın planlama ve müdahalenin temel yönlerini ele alan 14 özel kılavuz etrafında düzenlenir. Her kılavuz, etik konuların kapsamını gösteren bir dizi soru ile tanıtılmakta ve ardından ilgili paydaşların hak ve yükümlülüklerini ifade eden daha ayrıntılı bir tartışma gelmektedir. araştırmacılar, insani yardım kuruluşu temsilcileri, politika yapıcılar ve etik bilim adamları tartıştı, geliştirdi ve yarattı. Bunlar, en çok etkilenen bölgelerin üyelerini içeriyordu. Kılavuz belge, yanıtla ilgili yedi yol gösterici etik ilkeyi listeler: adalet, iyilik, kişilere saygı, fayda, karşılıklılık, dayanışma ve özgürlük. Bu ilkelerin gerçek dünyada nasıl uygulanacağı konusunda tavsiyelerde bulunur ve 'her biri salgın planlama ve müdahalenin temel yönlerini ele alan 14 özel kılavuz etrafında düzenlenir. Her kılavuz, etik konuların kapsamını gösteren bir dizi soru ile tanıtılmakta ve ardından ilgili paydaşların hak ve yükümlülüklerini ifade eden daha ayrıntılı bir tartışma gelmektedir. araştırmacılar, insani yardım kuruluşu temsilcileri, politika yapıcılar ve etik bilim adamları tartıştı, geliştirdi ve yarattı. Bunlar, en çok etkilenen bölgelerin üyelerini içeriyordu. Kılavuz belge, yanıtla ilgili yedi yol gösterici etik ilkeyi listeler: adalet, iyilik, kişilere saygı, fayda, karşılıklılık, dayanışma ve özgürlük. Bu ilkelerin gerçek dünyada nasıl uygulanacağı konusunda tavsiyelerde bulunur ve 'her biri salgın planlama ve müdahalenin temel yönlerini ele alan 14 özel kılavuz etrafında düzenlenir. Her kılavuz, etik konuların kapsamını gösteren bir dizi soru ile tanıtılmakta ve ardından ilgili paydaşların hak ve yükümlülüklerini ifade eden daha ayrıntılı bir tartışma gelmektedir. geliştirmiş ve yaratmıştır. Bunlar, en çok etkilenen bölgelerin üyelerini içeriyordu. Kılavuz belge, yanıtla ilgili yedi yol gösterici etik ilkeyi listeler: adalet, iyilik, kişilere saygı, fayda, karşılıklılık, dayanışma ve özgürlük. Bu ilkelerin gerçek dünyada nasıl uygulanacağına dair tavsiyelerde bulunur ve 'her biri salgın planlama ve müdahalenin temel yönlerini ele alan 14 özel kılavuz etrafında düzenlenir. Her kılavuz, etik konuların kapsamını gösteren bir dizi soru ile tanıtılmakta ve ardından ilgili paydaşların hak ve yükümlülüklerini ifade eden daha ayrıntılı bir tartışma gelmektedir. geliştirmiş ve yaratmıştır. Bunlar, en çok etkilenen bölgelerin üyelerini içeriyordu. Kılavuz belge, yanıtla ilgili yedi yol gösterici etik ilkeyi listeler: adalet, iyilik, kişilere saygı, fayda, karşılıklılık, dayanışma ve özgürlük. Bu ilkelerin gerçek dünyada nasıl uygulanacağına dair tavsiyelerde bulunur ve 'her biri salgın planlama ve müdahalenin temel yönlerini ele alan 14 özel kılavuz etrafında düzenlenir. Her kılavuz, etik konuların kapsamını gösteren bir dizi soru ile tanıtılmakta ve ardından ilgili paydaşların hak ve yükümlülüklerini ifade eden daha ayrıntılı bir tartışma gelmektedir. fayda, karşılıklılık, dayanışma ve özgürlük. Bu ilkelerin gerçek dünyada nasıl uygulanacağına dair tavsiyelerde bulunur ve 'her biri salgın planlama ve müdahalenin temel yönlerini ele alan 14 özel kılavuz etrafında düzenlenir. Her kılavuz, etik konuların kapsamını gösteren bir dizi soru ile tanıtılmakta ve ardından ilgili paydaşların hak ve yükümlülüklerini ifade eden daha ayrıntılı bir tartışma gelmektedir. fayda, karşılıklılık, dayanışma ve özgürlük. Bu ilkelerin gerçek dünyada nasıl uygulanacağı konusunda tavsiyelerde bulunur ve 'her biri salgın planlama ve müdahalenin temel yönlerini ele alan 14 özel kılavuz etrafında düzenlenir. Her kılavuz, etik konuların kapsamını gösteren bir dizi soru ile tanıtılmakta ve ardından ilgili paydaşların hak ve yükümlülüklerini ifade eden daha ayrıntılı bir tartışma gelmektedir.6 Bu belgenin amacı, 2016 kılavuz belgesini bir referans noktası olarak kullanmak, bu belgede eşi benzeri görülmemiş COVID-19 salgını tarafından ortaya çıkarılan veya yeni açılan boşlukları vurgulamak ve mevcut kılavuzda ilave veya değişiklik yapılması gereken alanları tanımlamaktır. Bunu yapmak için, önde gelen uluslararası haber makalelerini ve ana akım bilimsel dergilerde yayınlanan makaleleri taradık ve Haziran ortasından Eylül ortasına kadar 3 aylık bir süre boyunca çeşitli çevrimiçi toplantılarda ve e-posta alışverişlerinde 2016 rehberliği ile ilgili olarak tartıştık. 2016 rehber belgesinde yetersiz veya hiç ele alınmayan benzersiz veya yeni etik kaygılar uyandıran COVID-19 pandemisine müdahalenin çeşitli yönlerini belirledik. Bu açılardan kanaatimizce, ya ek etik rehberliğe ihtiyaç vardır ya da mevcut rehber dokümanda verilen tavsiyelerin bir miktar uyarlamaya ihtiyacı vardır. Bu el yazması, tartışma ve analizimizin bir açıklamasıdır. Makale bir araştırma makalesi olarak tasarlanmamıştır; ilgili birimin personeli veya danışman olarak DSÖ ile geçmişte ve günümüzde salgın müdahalelerinde yer almış beş yazarın bir yansımasıdır. Analizimiz her şeyi kapsamayabilir, ancak güçlü bir başlangıç ​​noktasıdır ve son gelişmeler göz önüne alındığında 2016 kılavuz belgesindeki tavsiyelerin artık güncel olmadığı ana alanları keskin bir şekilde haritalamaktadır. Sorunların ve önerilerin analizi Pandemi sırasında bazı konular bize diğerlerinden daha fazla dikkat çekiyor ve önem veriyor gibi görünse de, bazı okuyucular zaten aşina olacağından, 2016 rehber belgesine ilişkin analiz ve önerilerimizi bu belgenin mantığını ve sırasını takip ederek ortaya koyuyoruz. o. 2016 kılavuzunda tartışılmayan veya bunlarla açık bir eşleşmesi olmayan konular ve endişeler, daha az önemli veya daha az dikkat çekici oldukları için değil, referans olarak kullanılan belgede tartışılmadığı için sonunda numaralandırılmıştır. nokta. Buna karşılık, 'halk sağlığı sürveyansı', 'tanı, tedavi için tıbbi müdahalelere ilişkin yükümlülükler, ve bulaşıcı hastalıkların önlenmesi' ve 'bulaşıcı hastalık salgınları sırasında toplanan biyolojik örneklerin uzun süreli saklanması' - bizim görüşümüze göre - geçerli ve yeterli kalmaktadır ve bu nedenle tartışılmamaktadır. Tartışmamıza belgenin önsözüne atıfta bulunarak başlıyoruz. Etik ilkeleri dengelemek 2016 kılavuz belgesinin önsözü salgın durumlarında geçerli olan etik ilkeleri ortaya koymaktadır: adalet, iyilik, fayda, kişilere saygı, özgürlük, karşılıklılık ve dayanışma. Önemli bir zorluk, gerçek ve somut kararlarda göreceli önemlerinin nasıl dengeleneceğidir. Mevcut pandeminin hızla yayılması ve buna bağlı belirsizlik, hangi ilkelere öncelik verilmesi gerektiğine ve hangi eylem planının belirlenen temel ilkelere en iyi şekilde saygı göstereceğine karar vermeyi özellikle zorlaştırmaktadır. Ayrıca, prosedür etiği, kimin karar vermesi gerektiği ve süreç hakkında nasıl kapsayıcı olunacağı konusunda sorular ortaya çıkarmaktadır. Bu kararlar büyük ölçüde ülkenin siyasi, kültürel, tarihi ve sosyoekonomik bağlamından etkilenir; bu nedenle, ülkeden ülkeye farklılık gösterebilirler. Böylece, Bir ülkede etik ilkelerin nasıl önceliklendirildiğine ve insanları için neyin en önemli olduğuna bağlı olarak, pandemiye verilen yanıt farklılık gösterecek ve kaynaklar, bireysel tıbbi bakım veya epidemiyolojik sürveyans veya sağlık eğitimi gibi halk sağlığı müdahalelerine göre ağırlıklandırılabilir. Bu seçimler elbette birbirine özel değildir. Bir salgın sırasında hayat kurtarmak önemli bir hedef olsa da tek hedef bu değil; bireysel özgürlüklere yönelik tehditler, geçim kaynaklarının kaybı ve baş gösteren uzun vadeli ekonomik zararın yanı sıra olası COVID-19 sonrası sekellerin etkisi de önemlidir. Bu nedenle, halk sağlığı hedeflerine ulaşmaya çalışan karar vericiler için etik ilkeleri dengelemek zor olabilir. Bir ortamdaki politika kararlarının insanların başka bir ortamdaki ücretlerini etkilediği küresel bir ekolojide varlığımızın temelde birbirine bağlı doğasını akılda tutarak. 2016 belgesinde mevcut olanların ötesinde bir rehberliğe ihtiyaç vardır.Karmaşık halk sağlığı kararları verirken, kararın ilgili tüm boyutlarına gereken önemi vererek ve belirli bir zamanda, belirli bir bağlamda mümkün olan en iyi hareket tarzını bulmayı hedefleyerek etik ilkelerin nasıl dengeleneceği. Hükümetlerin ve uluslararası toplumun yükümlülükleri 2016 kılavuz belgesi, küresel gözetim ve ihtiyacı olan ülkelere yönelik işbirliğine odaklanmış olsa da, mevcut salgın, yüksek kaynaklı ülkelerin bile bir pandemiyi yönetmeyi zor bulabileceğini ve uluslararası yardım ve işbirliğini azaltabileceklerini göstermiştir. böyle. Pandeminin başarılı yönetimi büyük ölçüde tutarlılığa, liderliğe, karar verme biçimlerine ve - muhtemelen en önemlisi - hükümetin vatandaşları ve diğer hükümetlerle sürdürebileceği ilişki ve güvene bağlıdır. Salgın, hükümetlerin tepkilerini, özellikle yükümlülük, zorlama, iletişim, demokratik katılım, işbirliği ve dayanışma açısından tanımlamak için izledikleri farklı yolları karşılaştırma fırsatı verecektir. Öğrenilen dersleri analiz etmek faydalı olabilir, ve gelecekteki pandemilerin yönetimini yönetmesi gereken değerler hakkında rehberlik sağlamak için bir pandemiyi yönetmek için iyi/etik yönetişim uygulamalarını sentezleyin. Analiz ayrıca, aşırı durumlarda hükümetlerin bir 'istisna hali'ni tetiklemeyi haklı çıkarmasına, olağan gözetim mekanizmalarını askıya almasına ve yürütme kararlarının ve halk sağlığı yasalarının, yönetim kararlarının ve halk sağlığı yasalarının, hükümetler tarafından daha fazla kamu yararı için yapılmalı ve bu tür yasaların geliştirilmesine rehberlik etmesi gereken etik ilkelerbir salgın sırasında . Bu nedenle, COVID-19 salgını ve tetiklediği farklı siyasi tepkiler, salgın müdahalesinin prosedürel konularını, yani kararların nasıl ve kim tarafından alınması gerektiğini tartışmak için eşsiz bir fırsat sunuyor . Konular arasında, örneğin, hükümetlerin önemli kararlara ulusal etik komitelerinin tavsiyelerini dahil etmek için yasal mekanizmalar oluşturması gerekip gerekmediği, normal karar alma süreçlerinin (örneğin parlamento) atlanmasına ne ölçüde izin verilip verilmeyeceği veya uluslararası sağlık yasal olarak bağlayıcı eylem planları belirleyebilecek bir kuruma ihtiyaç vardır. 2016 belgesi bu konuda pek bir şey sunmasa da, yeniden düzenlenmiş bir kılavuz bu önemli boyutun bir tartışmasını içerebilir. Yerel toplumu dahil etmek 2016 belgesinde açıklandığı gibi topluluk katılımı ve yerel nüfusu dahil etme, karantina ve fiziksel mesafenin norm haline geldiği pandemi bağlamında farklı bir anlam kazandı. Birçok ülke, etkilenen yerel topluluklarla ilişki kurmak için çok az veya hiç zaman olmaksızın, ölüm ve hastalık rakamlarına, sağlık sistemi boşluklarına ve diğer yerel durumlara dayalı olarak, kelimenin tam anlamıyla bir gecede kararlar aldı. Buna ek olarak, COVID-19 pandemisi, kamuoyu tartışmalarında sıklıkla yeterince temsil edilmeyen gruplar arasında özellikle yıkıcı olduğunu kanıtladı: zayıf ve çok yaşlılar, kronik olarak hasta olanlar ve kayıt dışı göçmen nüfus. Bu gruplara bir ses vermek ve hararetli ve baskı altındaki tartışmaların düşük riskli veya risksiz grupların egemenliğine girmesine izin vermemek çok önemlidir. Ayrıca, önceden artan topluluk katılımının bir tartışmasıpandemi veya pandemiler arası zamanlar, politika oluşturulmadan önce geniş nüfusu mümkün olduğunca meşgul etmek için çok önemlidir. Örneğin, yerel toplulukları pandemi hazırlıklarına dahil etmek faydalı olabilir ve (başka bir) pandemi durumunda halkın güvenini ve işbirliğini artırabilir. Bu nedenle, pandemiler sırasında ve arasında halk katılımının ve yerel katılımın kapsamı, ihtiyacı ve doğası, karar alma süreçlerine kapsayıcılık ve kararların acilen alınması gerektiğinde toplulukların nasıl dahil edileceği konusunda kapsamlı bir müzakere gereklidir. Özel güvenlik açığı durumları 2016 kılavuzu, bir salgın sırasında belirgin hale gelen veya ilgili olan farklı türdeki güvenlik açıklarına dikkat çekiyor. Ayrıca, cinsiyet ve toplumsal cinsiyete dayalı sorunların yönetimi için tavsiyeler sağlar. Yine de, yaşlılar veya göçmenler gibi belirli nüfusların daha savunmasız hale geldiği durumlarla nasıl başa çıkılacağını tartışmaz. 15 16 COVID-19 pandemisinde, hassas grupların sağlıklarını korumak için alınan konutlarda yaşlıların ziyaretlerinin sınırlandırılması gibi bazı önlemler, aslında bu kişileri akraba ve diğer insanlarla temastan mahrum bırakarak kırılganlıklarını artırmış olabilir. . 17 Bir pandemideki savunmasız ve kırılgan insanlarla ilgili koruyucu önlemlere ve onların yeteneklerini geliştirmenin ve ilişkisel ve sosyal desteği teşvik etmenin olası yollarına odaklanan rehberlik, bu salgında yardımcı olabilir. Kıt kaynakları tahsis etmek Pandemi, terapötik ve önleyici ajanlara erişim için uluslararası bir yarışı tetikledi ve daha şimdiden benzeri görülmemiş bir tekelleşmeye ve ilaç, aşı ve tıbbi malzeme satışına, çoğu zaman daha piyasaya çıkmadan çok önce tanık oldu. 18 COVID-19 teknoloji erişim havuzu olarak adlandırılan araştırma şirketleri arasında patentle korunan bilgilerin paylaşımını kolaylaştırmaya yönelik uluslararası bir girişim başarılı olmadı. İlk 7 ayında platform sıfır katkı aldı. 19Yüksek gelirli ülkelerin, aşıların ve diğer kaynakların düşük gelirli ve orta gelirli ülkelerle adil paylaşımında dayanışma, işbirliği ve işbirliği ilkelerine bağlı kalmaması, Direktör tarafından 'felaket bir ahlaki başarısızlık' olarak kınandı. -DSÖ Genel Başkanı, yönetim kurulunun 148. oturumuna yaptığı konuşmada. Ülkelerin bir salgın sırasında kıt kaynakların paylaşımında iki rakip fayda ve eşitlik değeri arasındaki gerilimi nasıl dengelemeleri gerektiğine dair etik rehber zaten mevcut olsa da, bu salgın sırasında büyük bir endişe kaynağı olan kaynakların uluslararası paylaşımı 2016'da ele alınmadı. rehberlik. Yakın zamanda kurulan DSÖ'nün Etik ve COVID-19 üzerine uluslararası çalışma grubu, kaynak tahsisi ve öncelikli kişilerin tanımlanması hakkında tavsiyelerde bulunur ve ACT Hızlandırıcısı ve daha spesifik olarak, ACT Hızlandırıcısı ve daha spesifik olarak, Dünya Sağlık Örgütü'nün çeşitli küresel kaynakların paylaşımına yönelik çeşitli DSÖ girişimlerinde ortak sorumluluk ve dayanışma değerlerini teşvik eder. Aşıların adil ve eşit paylaşımına yönelik çalışan COVAX girişimi. Ancak, Üye Devletlerin egemenliğine saygı duyan DSÖ, yalnızca politika önerileri sunar ve tavsiyelerini uygulayacak hiçbir mekanizmaya sahip değildir. Bu girişimler, Etik Çalışma Grubu tarafından geliştirilen ve aynı zamanda DSÖ etik kılavuz belgesinin bir parçası haline gelebilecek olan etik çerçevenin izlenmesi şartına bağlı olarak ülkelere tahsis edilmesinden yararlanabilir. Hareket özgürlüğü üzerindeki kısıtlamalar İzolasyon, karantina ve vaka bulma, salgınları kontrol etmek için temel halk sağlığı araçlarıdır (mevcut olduğunda aşıya ek olarak). Bireysel özerklik ve insan hakları doktrininin baskınlığını yansıtan 2016 kılavuzu, izolasyon ve karantina önlemleri uygulanırken önceki bilimsel kanıt, yasal süreç, en az kısıtlayıcı araçlar ve adil uygulama koşullarını vurgulamaktadır. Hükümetin insani koşulları sağlama, mali ve sosyal sonuçları ele alma, şeffaf bir şekilde iletişim kurma ve aile içi şiddet riskini en aza indirme sorumluluğuna odaklanır. Pandemi dünyanın etkilenen her bölgesi tarafından kapsamlı karantinalar gerektirdiğinde bu ilkeleri uygulamak kolay olmadı. Bu tür karantinalar, geçim kaynaklarının kaybı, ekonomik kırılganlık, artan aile içi şiddet,20 21 Böyle bir senaryoda hükümete, sivil topluma ve halka da yükümlülükler yüklenir. Bir salgın/pandemi yönetiminde kişisel sorumluluğun rolü ve hükümetlerin insanların yükümlülüklerini ve sorumluluklarını yerine getirmelerine yardımcı olmadaki rolü tartışılmalıdır. Kılavuz ilkeler, ait oldukları topluluklar ve kişiler ile vatansız kabul edilenler, mülteciler, göçmenler ve sığınmacılar dahil olmak üzere tüm paydaşların refahını dikkate almalıdır. Bulaşıcı hastalık salgınları sırasında araştırma ve hızlı veri paylaşımı Araştırma, Ebola virüsü hastalığı (EVH) krizi sırasında geri planda kaldı ve ancak DSÖ ve diğer uluslararası sağlık araştırma kuruluşlarının çabalarıyla destek verilebilirdi. Bu nedenle 2016 kılavuzu, bir salgın sırasında araştırma için ayrıntılı rehberlik sağlar. COVID-19 pandemisi, etkileyici bir zaman dilimi içinde yeni bilgilerin üretilmesi ve virüse karşı teşhis, tedavi ve aşıların geliştirilmesiyle sonuçlanan erken ve verimli araştırma faaliyeti tarafından yönetiliyor gibi görünüyor. Yüksek ve hızlı araştırma çıktısı kesinlikle övülecek olsa da, niteliksiz niceliği beraberinde getirme 22 ve suistimal ve aldatma riskini de taşır . 23 Pandeminin 'araştırma istisnacılığı' yaratabileceğinden korkuluyor, 24araştırmaların pandemi müdahalesine müdahale etmesine izin verildiği veya hızlı gelişme adına köşelerin kesildiği yerler. Pandeminin ilk birkaç ayında ön baskılar önemli bir rol oynadı ve sayıları 2014-16 EVD ve 2015-2016 Zika virüsü salgınına kıyasla önemli ölçüde yüksekti. Yine de, hakem tarafından gözden geçirilmemiş ön baskılar kendi önemli risklerini taşır. 25Bu nedenle, halk sağlığı yanıtı için yeterli kapasiteyi sürdürmek ve hem etik inceleme aşamasında hem de yayınlanmadan önce klinik araştırmalar için uygun gözetim mekanizmaları için standartları korumak esastır. Pandemi sırasında araştırma için etik kılavuz, WHO web sitesinde halihazırda güncellenmiştir ve Pan Amerikan Sağlık Örgütü (PAHO/WHO), istisnai veya alternatif protokoller için kriterleri açıkça ortaya koymuştur. Bazı dergi yayıncıları, akran değerlendirmesi ve veri doğruluğunu ve güvenilirliğini tespit etme süreçlerini de güçlendirmiştir. 23Tüm bu çabaların pandemi müdahalesi için kapsamlı bir etik rehbere entegre edilmesi gerekiyor. Ülkeler arasında epidemiyolojik verilerin paylaşımına ilişkin 2016 belgesi tarafından geliştirilen kılavuz, bu pandemi sırasında son derece yardımcı oldu ve terapötikler ve aşılar için erken teşhis ve klinik denemelerin başlatılması için kritik öneme sahip oldu. 26 Aynı derecede önemli olan bilgi paylaşımı ve diğer bölge ve ülkelerin deneyimlerinden öğrenmedir. Bu salgın sırasında kamuoyunun çok dikkatini çeken bu yönlerden 2016 belgesinde bahsedilmedi ve analiz edilmesi gerekiyor. Kanıtlanmamış müdahalelerin araştırma dışında acil kullanımı Yeni bir patojeni içeren bir pandemi sırasında, umut verici müdahalelerin güvenliği ve etkinliği hakkında mümkün olduğunca çabuk sağlam kanıtlar oluşturmak zorunludur. Bu arada, pandemi tarafından bunalan klinisyenler, hızla artan morbidite ve mortalite rakamları karşısında çaresiz bir önlem olarak kanıtlanmamış müdahaleleri kullanmak zorunda hissedebilirler. COVID-19 pandemisinde hidroksiklorokin kullanımı, konunun siyasallaştırılması da dahil olmak üzere kanıtlanmamış müdahalelerin kullanımındaki riskler ve zorluklar hakkında ilginç bir vaka çalışması yapıyor. 27Bir bulaşıcı hastalık salgını sırasında klinik deneyler dışında kanıtlanmamış müdahalelerin kullanımı için etik rehberlik mevcuttur. 'Kayıtsız ve deneysel müdahalelerin izlenen acil kullanımı' (MEURI) terimi, 2014-2016 Ebola salgını sırasında, bazı faydalar sağlaması muhtemel olduğu düşünülen deneysel müdahalelere erişime izin verirken, kullanımlarının izlenmesini ve aşağıdakiler için faydalı veriler üretilmesini sağlamak için ortaya atıldı . klinik çalışmalarda gelecekteki kullanım. MEURI kavramı eleştirildi ve karşı çıktı. 282016 kılavuzu, bir bulaşıcı hastalık salgını sırasında kayıt dışı veya deneysel müdahalelerin kullanımı için karşılanması gereken kriterleri sıralamaktadır ve bunlar, PAHO tarafından COVID-19 pandemisi ile bağlantılı olarak yakın zamanda yayınlanan kılavuzla daha da güçlendirilmiştir. 29PAHO belgesi, MEURI ilkelerinin uygulanmasında karşılaşılan zorlukların yanı sıra, ülkelerdeki düzenleyici ve etik gözetim yapıları tarafından uygulanmasındaki netlik eksikliğini tanımlar ve MEURI ilkelerini sorumlu ve yalnızca sorumlu bir şekilde kullanma görevi olduğunu öne sürer. istisnai durumlarda. Bu, konuyla ilgili mevcut görüş, mevcut kanıtlar ve literatürü dikkate alarak, pandemiler sırasında deneysel müdahalelerin kullanımına ilişkin DSÖ kılavuzunu güçlendirmenin zamanının geldiğini göstermektedir. Cinsiyete dayalı ve cinsiyete dayalı farklılıkları ele almak Salgının ilerlemesi sırasında cinsiyet ve toplumsal cinsiyetle ilgili tanıdık endişeler ortaya çıktı ve bunlar bir dereceye kadar ele alınırken, araştırmacıların cinsiyete duyarlı ve eşitlikçi araştırma çağrılarına kulak vermeksizin olağan bilimsel araştırma uygulamalarının devam ettiği bir durum olmaya devam ediyor. Bu nedenle, COVID-19'un virülansı üzerine yapılan çalışmalar, hamilelik sırasında etkilerini küçümsedi ve tedavi ve aşı denemeleri, hamile ve emziren katılımcıları dışlama eğilimindeydi. Sonuç olarak, dramatik iken öğrenmeler önemsizdir. COVID-19'un hamile hastalar üzerinde ciddi etkileri vardır, bu da bu popülasyonun güvenli tedavileri ve aşı da dahil olmak üzere etkili önleme tedbirlerini belirlemek için araştırmaya dahil edilmesi gerektiğini ima eder. Ayrıca COVID-19 sırasında toplumsal cinsiyet rolleri ve davranışlarıyla ilişkili sosyal riskler gündeme geldi, müdahaleyi bilgilendirmek için cinsiyete ve cinsiyete göre ayrıştırılmış veri toplama ihtiyacının altını çizerek. Örneğin, sokağa çıkma kısıtlamaları ve sosyal mesafe gibi kısıtlamalardan tecrit, topluluk etkileşiminin azalması ve aile içi şiddetin artmasıyla ilişkili risklerin rapor edilmesine yol açtı. Resmi olmayan bakım sağlayıcılar -çoğunlukla kadınlar- aynı zamanda yüksek maruziyet ve strese bağlı hastalık risklerine de açıktı. Ayrıca okullar ve kreşler kapandığında çocuk bakımını üstlenme olasılıkları daha yüksekti.30 Bununla birlikte, erkekler ilişkili komorbiditeler ve hastalığa biyolojik, psikososyal veya davranışsal yatkınlık nedeniyle 31 ve daha yüksek genel mortalite nedeniyle daha fazla etkilenmiştir . Bu nedenle, yeniden düzenlenmiş bir kılavuz, sorunları toplumsal cinsiyete dayalı adalet perspektifinden analiz etmeli ve hem erkekler hem de kadınlar için haklar, yükümlülükler ve bakım konuları vurgulanmalıdır. Yabancı insani yardım çalışanlarının görevlendirilmesinde ön saflarda çalışanların hakları ve yükümlülükleri ve etik sorunlar Sağlık çalışanlarının eksikliği, mevcut pandemi ile de alakalı hale gelen iyi bilinen bir sorundur. 2016 belgesi, ön saflardaki müdahale ekiplerinin hakları ve yükümlülükleri hakkında tam bir bölüm içermektedir ve hem müdahale ekiplerinin hem de gerekli ekipmanın eksikliği dışında, bir pandemi için farklı olmaları olası değildir. Birçok ülke, gerekli eğitimi olmayan kişileri pandemi müdahalesine dahil etti. Bu tür acil durum planlarının var olup olmadığı (örneğin tıp, hemşirelik ve yardımcı sağlık alanı öğrencilerini pandemi müdahalesine zorlamak gibi) ve bunların nasıl uygulandıkları, ele alınması gereken etik sonuçlara sahip olabilir. EVH salgını sırasında, ulusal sağlık sistemlerinin sınırlı kapasitesi, kalifiye sağlık çalışanlarının kıtlığı ve düşük hükümet sağlık harcamaları nedeniyle uluslararası cephe müdahale ekipleri harekete geçirildi. 32Ancak şu anki gibi bir pandemi, her ülkenin kendi halkına sağlık hizmeti sunumu için kapsamlı destek vermesini gerektiriyor. Herhangi bir yabancı ülke veya uluslararası yardım kuruluşunun tek tek ülkelere sağlayabileceği yardımın kapsamı muhtemelen sınırlı olacaktır. Pandeminin küresel doğası, uluslararası yardım kuruluşlarının rolü ve kaynakların farklı bölgelerde ve bazen aynı anda salgınların yönetilmesine yardımcı olmak için zamanında nasıl dağıtılabileceği, taşınabileceği ve yenilenebileceği hakkında sorulara yol açmaktadır. Ek olarak, hiçbir yerin virüsten bağışık veya güvenli olmadığı duygusu, yanıt verme sorumluluklarının nasıl görüldüğünü ve oynandığını değiştirir. Başka bir yerde görevlendirilmeyi düşünen personel, personel eksikliklerinin yaşandığı veya beklendiği durumlarda kendi bölgesel hastanelerinde ve kliniklerinde çalışmaya geri çekildi. Dikkate alınması gereken ek konular Seyahat kısıtlaması EVH salgını sırasında, sınırların kapatılması etik olmayan bir uygulama olarak kabul edildi ve hem müdahale hem de kurtarma çabalarını olumsuz yönde etkilediği kabul edildi. 33 34 Pandemi sırasında norm haline geldiler. 2016 kılavuzu, hükümetlerin ve uluslararası toplumun yükümlülükleri hakkındaki bölümde bu tür önlemlerden bahsetmemektedir. Uluslararası Sağlık Tüzüğü (UST) genel olarak sınırların kapatılmasına karşı tavsiyelerde bulunurken, bir acil durumu yönetmek için Üye Devletlerin sınırlarını kapatmaya yönelik tek taraflı bir karara izin verir. 34 Seyahat kısıtlamaları, hayati ekipman ve personelin hareketini kısıtlayarak salgın müdahalesini de olumsuz etkiledi. 35Salgının etkisini azaltmaya yardımcı olabilecek ancak eşitsizliklerin artmasına neden olabilecek bağışıklama pasaportları çıkarma teklifleriyle adalet sorunları gündeme geldi. Çoğu ülke tarafından sınırların erken kapatılması muhtemelen hastalığın uluslararası yayılımında nihai bir azalmaya yol açmış olsa da , 36 aynı zamanda insanları gemilerde, transit geçiş halindeki mülteciler veya yolcular gibi benzersiz durumlarda risk altına sokmuştur. Sınırların kapanması, sınırların açık olduğu ve canlı sınır ötesi değiş tokuş, ticaret ve iş gücü olan bölgeler için son derece rahatsız edici olduğunu kanıtladı. Küreselleşen bir dünyada, aileleri, çiftleri ve arkadaşları da süresiz olarak ayırmıştır. Ulusal hükümetlerin ve uluslararası toplumun bu kişilerin ruh sağlıkları da dahil olmak üzere sağlıklarını koruma yükümlülüklerini ve evlerinden uzun süreler boyunca mahsur kalan kişilerin sağlığını korumak için hangi süreçlerin uygulanması gerektiğini belirlemek için rehberlik gereklidir. sınır kapanışları. Bu tür rehberlik, gelecekteki pandemilerdeki olası senaryoları yansıtmalı ve bu tehlikeli koşullarda insanlara karşı kimin sorumlulukları olduğunu belirlemelidir. Zayıf ve güçlü sağlık sistemleri 'Güçlü sağlık sistemleri' göreceli bir kavramdır ve teknolojik olarak gelişmiş tıbbi bakımla karıştırılmamalıdır. Güçlü bir sağlık sisteminin nihai testi, örneğin, yeterli dalgalanma kapasitesini sağlayarak, evde bakım planlarına geçiş, basitleştirilmiş teknolojiler ve diğer özelliklerin yanı sıra temel sağlık hizmetlerini sürdürürken ilaç tedarikinde özerklik sağlayarak afet durumlarıyla başa çıkma kapasitesi olabilir. başka hastalıkları olan hastalar için ve bağışıklama gibi halk sağlığı hizmetleri sağlamak. 2014-2016 EVH salgını esas olarak sağlık sisteminin zayıf ve yetersiz finanse edildiği ülkeleri etkiledi, 32ve bu nedenle 2016 kılavuzu, sağlık sistemleri zayıf ve dirençli olmayan ülkelere yönelikti. Buna karşılık, mevcut pandemiden etkilenen ilk birkaç ülke nispeten güçlü sağlık sistemlerine sahiptir. Örneğin, Çin 2012 yılına kadar %95 sağlık sigortası kapsamına ulaşmıştı ve nispeten iyi gelişmiş bir sağlık hizmeti sunum sistemine sahip. 37 İtalya, Servizio sanitario nazionale aracılığıyla evrensel sağlık sigortası sağlıyor ve 4.0/1000 nüfusla en yüksek doktor/nüfus oranlarından birine sahip. 38Her iki ülke de yanıt vermekte zorlandı, ancak bunalmış sağlık sistemleri için dışarıdan yardım ve destek gelmedi, sınırlı veya talep edilmedi. Gelişmiş ülkeler arasındaki yardım eksikliği, nispeten kendi kendine yeten olarak kabul edilmeleri ve ülkelerin pandemi ortasında kendi kaynaklarının ne kadarını ayırabilecekleri konusunda kararsız olmaları ile açıklanabilir. Bununla birlikte, sınır ötesi dayanışmayı teşvik eden örnekler de olmuştur. Örneğin Almanya ve İsviçre, komşu İtalya ve Fransa'dan hasta kabul etti. 39Sınırların ve yerel sınır ötesi pazarların açık olduğu zamanlarda, COVID-19 salgını bölgesel ve uluslarüstü işbirliğinin önemini vurguladı. Örneğin, Almanya ve Fransa'daki siyasi karar alıcılar, yakın zamanda, iki komşu bölge arasındaki sağlık sektöründeki sınır ötesi işbirliğini, mevcut girişimler ve ağlar üzerine inşa ederek daha da güçlendirmeye karar verdiler. Böyle bir işbirliği diğer bölgelerde mutlaka görülmedi. EVH krizi sırasında sağlık sistemleri müdahalesi ulusal ve uluslararası yardım kuruluşlarının güçlü desteğiyle sağlanırken, ulusal hükümetler mevcut pandemi sırasında önemli bir rol oynamıştır - uluslararası yardım için daha sınırlı bir rol ile. Yüz değerinde, daha fazla dayanışma ve bölgesel işbirliği, pandeminin talepleriyle daha iyi başa çıkmak için mücadele eden sağlık sistemlerini destekleyecek gibi görünüyor. Mevcut senaryonun (çoğu ülkenin pandemiden etkilendiği zaman) analizi ve Avrupa Birliği gibi bir vaka çalışması yaklaşımı sayesinde,40 rehberlik, bir pandemi müdahalesi sırasında sağlık sistemleri arasında uluslararası ve bölgesel işbirliğini teşvik eden etik değerleri açıklamak için güçlendirilebilir. Bu tür bir analiz, bu tür desteğin işlevselleştirilmesini kolaylaştıracak prosedürel etik konularının belirlenmesinde de yardımcı olabilir. İletişim, dijital teknoloji ve yapay zeka (AI) Bir salgın sırasında hem bilim hem de risk hakkında sorumlu iletişimin rolü, 2016 kılavuzunun çeşitli kılavuz noktalarında vurgulanmıştır. Bu salgın, kamu alanında bilim etrafında aşırı tartışmalara sahne oldu. Bilim ve yöntemleri hakkında kamuoyunu bilinçlendirmek yardımcı olabilirken, basın açıklamasıyla bilim ve politikacıların 'bilimsel' açıklamaları, yeterli yanıtın ve sorumlu bilimin önünde engeller haline gelir ve nihayetinde bilim topluluğuna olan güveni ve bütünlüğü baltalar. Aynı zamanda bilimi politize eder. Özellikle siyasi aktörler, medya ve kamu kuruluşlarının halkla ilişkiler ekipleri için iletişim konusundaki rehberliğin güçlendirilmesi gerektiği kanaatindeyiz. Dijital çağdaki risklerin ve belirsizliklerin, özellikle küresel sosyal ağlar aracılığıyla iletilmesi, üzerinde durulması gereken ek etik kaygılar doğurmaktadır. 2014-2016 EVH salgını sırasında (ayrıca DR Kongo'daki daha yakın tarihli salgında görüldüğü gibi) güvenilir ve doğru bilgi eksikliği olduğunda yanlış bilgi ve söylentiler gelişiyor. İnternetin yaygın olarak bulunmadığı yerel EVH ortamlarındaki söylentilerin etkisi, COVID-19 ve küresel ağların kullanımı ile yeni bir boyut kazanmıştır. Gazeteciler, medya kuruluşları ve çevrimiçi sosyal medya ve ağ hizmetleri için sosyal medya aracılığıyla yanlış bilgi riskini azaltmak için etik rehberlik gereklidir. Dijital teknolojinin temas takibi için dijital araçlardan bilgi paylaşımına, çevrimiçi toplantılara, sağlık hizmeti sunumuna, teletıplara kadar her türlü faaliyet için geniş ölçekli kullanımı ve ayrıca bir karantina döneminde çalışmaya veya çalışmaya devam etme kapasitesi arttı. bilginin adaletsiz paylaşımı ve kullanımı, mahremiyet ve mahremiyete yönelik riskler, damgalama ve sosyal medyada güven eksikliği ile başlayan her türlü etik kaygılar. 41Bununla birlikte, teknoloji aynı zamanda verileri yönetmek için yararlı bir araç olabilir ve AI, risk analizi modelleri ve süreçleri geliştirmeye yardımcı olabilir ve hatta şu anda çeşitli dergilere gönderilen tüm ön baskıları ve yayınları eleştirel olarak değerlendirmeye yardımcı olabilir. Yapay zeka modelleri, hastane ortamlarında tarama araçları olarak veya hastalık şiddetini tahmin etmek için halihazırda geliştirildi (ve kullanılıyor), 42 uzmanların araçların doğrulanması ve daha fazla şeffaflık ihtiyacı konusunda uyarmasına rağmen. 43 Dijital teknolojinin pandemi müdahalesi üzerindeki etkisini ulusal ve küresel düzeyde analiz etmek ve bu dijital devrimi yönlendirmesi gereken etik değerleri belirlemek gereklidir. Anahtar kavramların tanımı Bir pandemiyi tanımlamak ve bir olayı pandemi olarak adlandırmanın zamanlaması hakkında çok şey yazıldı ve bunların her birinin sonuçları var. DSÖ Genel Direktörü'nün 11 Mart 2020'de COVID-19'un yayılmasını pandemi olarak ilan ederken yaptığı konuşmada söylediği gibi: 'Yanlış kullanılırsa mantıksız bir korkuya veya savaşın bittiğine dair haksız bir kabule neden olabilecek bir kelimedir. , gereksiz acıya ve ölüme yol açar'. 44 Kaynaklar ve sınırlamalar, ad uygulandığında çağrılabilir ve bu, ek endişeleri tetikler. Çok erken kullanıldığında, 2009'daki H1N1 influenza vakasında olduğu gibi, hiçbir zaman gerçekleşmeyen bir tehdide fon ve kaynakların gereksiz şekilde saptırılmasına neden olabilir. Krizi yönetmek için kullanılan kelimeler de önemlidir; Mevcut pandemi (ve diğer hastalık tehditleri) genellikle bir savaş durumuna benzetilmiştir, ancak bu adalet, dayanışma, kapsayıcılık ve eşitlik ilkelerinden uzaklaşmaktadır. 'Sosyal mesafe', 'bariyer önlemleri', 'hareket', 'kapatma' veya 'tecrit' kelimeleri için de benzer sorunlar ortaya çıkıyor. Sözcüklerin seçimi ve kullanımlarının zamanlaması ve bağlamı kesinlikle etik sonuçlara sahiptir ve bir kılavuz belgeye dahil edilmelidir. Tartışma COVID-19 pandemi krizinin başlarında, insani sağlık etiği araştırma grubu, 1 Hastings Center 2 ve Nuffield Biyoetik Konseyi, 3 bilimsel dergi ve ulusal etik komiteler gibi akademik gruplar tarafından çeşitli etik konular tartışılmıştır . 4 Birçok durumda, bu makaleler müdahalede yüksek etik standartların teşvik edilmesine ve bu tür zor konuları ele alırken etik bir yaklaşımın önemi konusunda farkındalık yaratılmasına katkıda bulunmuştur. DSÖ'nün kendisi, Etik ve COVID-19 üzerine Uluslararası bir Çalışma Grubu ve ACT-Hızlandırıcı Etik ve Yönetim Çalışma Grubu'nun kurulması yoluyla temel etik kaygılar hakkında zamanında tavsiyeler vermektedir. 5Bununla birlikte, etik konuları ayrı konular olarak ele almak, yanıtta parçalı bir yaklaşıma yol açabilir. Bir pandemi krizini ele almak, her yönün yerel ve küresel düzeyde bireysel ve kolektif yaşamın neredeyse tüm boyutlarıyla ilişkili olduğu küresel bir sağlık, sosyal ve politik krizi yönetmek anlamına gelir. Uluslararası düzeyde, küresel etkiler düzgün bir şekilde tanımlanmalıdır, böylece sadece ulusal izolasyonda değil, küresel olarak uygun önlemler alınabilir. Pandemi ve büyük salgın krizlerinde etik konular hakkında kapsamlı rehberliğe kuşkusuz ihtiyaç duyulurken, herhangi bir müdahale unsuru, karar vermenin merkezinde etkilenen insanlar göz önünde bulundurularak yerel kaynaklar, sağlık koşulları ve kültüre dayalı olarak bağlamlandırılmalıdır. Hiçbir kılavuz, tüm bağlamlara uyarlanmış pratik çözümler sunamaz; bununla birlikte, etik rehberlik, bir durumu analiz ederken ve tepkiyi tanımlarken bazı temel boyutların ve tehlikedeki değerlerin dikkate alınmasına yardımcı olabilir. Ayrıca, karar verme sürecinin etik, saygılı ve hesap verebilir olmasını sağlamaya yönelik rehberlik de mevcut olmalıdır. Analizimiz, DSÖ 2016 etik kılavuz belgesinin, bulaşıcı hastalıkların salgınlarına ve pandemilerine yanıt vermede karar vermeyi desteklemek ve hesap verebilirliği artırmak için temel ihtiyaçlara yanıt verdiğini göstermektedir. Bununla birlikte, mevcut ve gelecekteki pandemilere yanıt vermek için ele alınması veya daha da geliştirilmesi gereken bir dizi etik konu vardır. Analizimize dayanarak, mevcut ve gelecekteki pandemilerin yönetimi için makul ve düşünceli kapsamlı etik tavsiyeler sağlamak için 2016 DSÖ kılavuzunun güncellenmesini öneriyoruz. Teşekkür Grup, belgenin kavramsallaştırılmasından son biçimine kadar her aşamada kritik rehberlik sağlayan ve insani sağlık etiği alanındaki engin deneyimini getiren Philippe Calain'in katkısını minnetle kabul eder. Referanslar ↵Ulusal Yaşam ve Sağlık Bilimleri Danışma Etik Kurulu. Görüş no.106: olası bir influenza pandemisi tarafından gündeme getirilen etik sorular , 2009 . Mevcut: https://www.ccne-ethique.fr/sites/default/files/publications/avis_106.pdf [Erişim tarihi 02 Şubat 2021 ].Google Akademik ↵Biyoetik Ortak Merkezi. Sizin için tetikte olun: pandemik grip için hazırlık planlamasında etik düşünceler. Toronto Üniversitesi Biyoetik Pandemik Grip Çalışma Grubu Ortak Merkezi'nin bir raporu . Toronto Üniversitesi, Biyoetik Ortak Merkezi , 2005 . http://www.jcb.utoronto.ca/people/documents/upshur_stand_guard.pdf Google Akademik ↵Ulusal Akademiler Basını (ABD). Bakımın kriz standartları: yıkıcı afet müdahalesi için bir sistem çerçevesi . Washington (DC) , 2012 .Google Akademik ↵ Smith M , Upshur R . Pandemik Hastalık, Halk Sağlığı ve Etik . İçinde : Mastroianni AC , Kahn JP , Kass NE , eds . Halk sağlığı etiği Oxford el kitabı . New York : Oxford University Press , 2019 : 796 – 811 . Google Akademik ↵Nuffield Biyoetik Konseyi. Küresel sağlık acil durumlarında araştırma - Nuffield Biyoetik Konseyi , 2020 . Mevcut: https://www.nuffieldbioethics.org/publications/research-in-global-health-emergencies [Erişim tarihi 02 Şubat 2021 ].Google Akademik ↵Dünya Sağlık Örgütü. Bulaşıcı hastalık salgınlarında etik sorunları yönetme rehberi , 2016 . Mevcut: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/250580/9789241549837-eng.pdf?sequence=1 [Erişim tarihi: 25 Şubat 2021 ].Google Akademik ↵Dünya Sağlık Örgütü. Pandemik influenzaya halk sağlığı yanıtı geliştirmede etik düşünceler , 2007 . Mevcut: https://apps.who.int/iris/handle/10665/70006 [Erişim tarihi 25 Şubat 2021 ].Google Akademik ↵Dünya Sağlık Örgütü. Bulaşıcı hastalık salgınlarında etik sorunları yönetmek için rehber: istatistikler . Mevcut: https://apps.who.int/iris/handle/10665/250580 [Erişim tarihi 02 Şubat 2021 ].Google Akademik ↵ Desy M , Aziz Pierre J , Leclerc B . COVID-19 pandemisiyle bağlantılı etik konular üzerine düşünme çerçevesi: Félix Lebrun-Paré işbirliğiyle , 2020 . Mevcut: https://www.ethique.gouv.qc.ca/media/1321/2958_enjeux_ethiques_pandemie_covid19.pdf [Erişim tarihi 28 Temmuz 2020 ].Google Akademik ↵Hindistan Tıbbi Araştırma Konseyi. COVID-19 salgını sırasında biyomedikal ve sağlık araştırmalarını gözden geçiren etik kurullar için ulusal yönergeler , 2020 . Mevcut: https://rbridge.in/wp-content/uploads/2020/05/EC_Guidance_COVID19_06052020.pdf [Erişim tarihi 28 Temmuz 2020 ].Google Akademik ↵ Karron RA . Güvenli ve etkili bir COVID-19 aşısı sağlamak için korkuluklar , 2020 . Amerika Birleşik Devletleri Temsilciler Meclisi, Gözetim ve Reform Komitesi'ne ev sahipliği yapıyor. Ekonomi ve Tüketici Politikası Alt Komitesi . Mevcut: https://oversight.house.gov/sites/democrats.oversight.house.gov/files/Karron%20-%20Opening%20and%20PREVENT%20guidance%20%28combined%29.pdf [Erişim tarihi 29 Tem 2020 ] .Google Akademik ↵ Rubio O , Estella A , Cabre L , ve diğerleri . COVID-19 nedeniyle pandemi nedeniyle ortaya çıkan istisnai kriz durumu karşısında yoğun bakım ünitelerinde zor kararlar almak için etik öneriler: uzmanların hızlı incelemesi ve fikir birliği . Yoğun Tıp 2020 ; 44 ( 7 ): 439 - 45 . doi: 10.1016 / j.medin.2020.04.006 öğleden sonra: 32402532 PubMedGoogle Akademik ↵ DeVries J , Burgess T , Blockman M , ve diğerleri . Güney Afrika'da COVID-19 üzerine araştırma: bilgilendirilmiş onam için yol gösterici ilkeler . S Afr Med J 2020 ; 110 ( 7 ): 1 – 5 . pmid: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32880338 PubMedGoogle Akademik ↵Dünya Sağlık Örgütü. Etik ve COVID-19 , 2021 . Mevcut: https://www.who.int/teams/health-ethics-governance/diseases/covid-19 [Erişim tarihi 02 Şubat 2021 ].Google Akademik ↵ Burak J , Jackson D . Yaşlı insanlar ve COVID-19: izolasyon, risk ve yaş ayrımcılığı . J Clin Nurs 2020 ; 29 ( 13-14 ): 2044 – 6 . doi:10.1111/jocn.15274 pmid: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32239784 PubMedGoogle Akademik ↵ Kluge HHP , Jakab Z , Bartovic J , ve diğerleri . COVID-19 müdahalesinde mülteci ve göçmen sağlığı . Lancet 2020 ; 395 ( 10232 ): 1237 – 9 . doi:10.1016/S0140-6736(20)30791-1 pmid: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32243777 Çapraz ReferansPubMedGoogle Akademik ↵ Doucet H . COVID-19 zamanında “güvenlik açığına yanıt verme” etiği ve CHSLD'ler . Etik ve Sağlık 2020 ; 17 ( 3 ): 142 - 6 . doi: 10.1016 / j.etiqe.2020.07.003 pmid: 32837545 PubMedGoogle Akademik ↵ Newton PN , bağ KC , Adeyeye M , 20 ülkeden 53 imza sahibi . COVID-19 ve testlerin, ilaçların ve aşıların temini ve kalitesine yönelik riskler . Lancet Glob Sağlık 2020 ; 8 ( 6 ): e754 – 5 . doi:10.1016/S2214-109X(20)30136-4 pmid: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32278364 PubMedGoogle Akademik ↵ Safi M . Salgın başladığından beri kullanılmayan ilaç firmaları için DSÖ platformu , 2021 . Mevcut: https://www.theguardian.com/world/2021/jan/22/who-platform-for-pharmaceutical-firms-unused-since-pandemic-began [Erişim tarihi 03 Şubat 2021 ].Google Akademik ↵ Boserup B , McKenney M , Elkbuli A . COVID-19 salgını sırasında ABD aile içi şiddetinde endişe verici eğilimler . M J Emerg Med 2020 ; 38 ( 12 ): 2753 – 5 . doi:10.1016/j.ajem.2020.04.077 pmid: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32402499 PubMedGoogle Akademik ↵ Biber ağacı B , Kuzey CS . Ruh sağlığı ve Covid-19 salgını . N Engl J Med 2020 ; 383 ( 6 ): 510 – 2 . doi:10.1056/NEJMp2008017 pmid: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32283003 PubMedGoogle Akademik ↵ Dinis-Oliveira RJ . COVID-19 araştırması: pandemi ve "kağıt salgını", "hız bilimi"nin bütünlüğü, değerleri ve riskleri . Adli Bilimler 2020 ; 5 ( 2 ): 174 – 87 . doi:10.1080/20961790.2020.1767754 pmid: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32939434 PubMedGoogle Akademik ↵ Offord C . Surgisphere skandalı: Ne yanlış gitti? 2020 . Mevcut: https://www.the-scientist.com/features/the-surgisphere-scandal-what-went-wrong-67955 [Erişim tarihi 02 Şubat 2021 ].Google Akademik ↵ Londra AJ , Kimmelman J . Pandemik araştırma istisnacılığına karşı . Bilim 2020 ; 368 ( 6490 ): 476 – 7 . doi:10.1126/science.abc1731 pmid: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32327600 Özet / ÜCRETSİZ Tam MetinGoogle Akademik ↵ Majumder MS , Mandl KD . Salgının başlarında: ön baskıların COVID-19 bulaşabilirliği hakkındaki küresel söylem üzerindeki etkisi . Lancet Glob Sağlık 2020 ; 8 ( 5 ): e627 – 30 . doi:10.1016/S2214-109X(20)30113-3 pmid: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32220289 PubMedGoogle Akademik ↵ Aguiar ERGR , deniz J , Pacheco LGC . COVID-19 teşhis teknolojisi manzarası: verimli veri paylaşımı, teşhis geliştirmeyi yönlendiriyor . Ön Halk Sağlığı 2020 ; 8 . doi:10.3389/fpubh.2020.00309 pmid: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32626682 Google Akademik ↵ Saag MS . COVID-19 için yanlış yönlendirilmiş hidroksiklorokin kullanımı: siyasetin bilime infüzyonu . JAMA 2020 ; 324 ( 21 ): 2161 – 2 . doi:10.1001/jama.2020.22389 pmid: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/33165507 PubMedGoogle Akademik ↵ A'dan kurtul . (nasıl) Ebola için deneysel aşılar ve tedaviler kullanılmalıdır? Ebola'nın mesajı , 2020 . Mevcut: https://covid-19.mitpress.mit.edu/pub/hcrptpid/release/1 Google Akademik ↵Pan Amerikan Sağlık Örgütü. Kanıtlanmamış müdahalelerin araştırma dışında acil kullanımı. COVID-19 salgını için etik rehber , 2020 . Mevcut: https://www.paho.org/en/documents/emergency-use-unproven-interventions-outside-research-ethics-guidance-covid-19-pandemic [Erişim tarihi: 25 Şubat 2021 ].Google Akademik ↵ Alon T , Doepke M , Olmstead-Rumsey J . COVID-19'un toplumsal cinsiyet eşitliğine etkisi. Ulusal Ekonomik Araştırma Bürosu , 2020 . Mevcut: https://www.nber.org/papers/w26947 Google Akademik ↵ Griffith DM , Sharma G , tatil CS . Erkekler ve COVID-19: mortalitede cinsiyet farklılıklarını anlamaya yönelik biyopsikososyal bir yaklaşım ve uygulama ve politika müdahaleleri için öneriler . Önceki Kronik Hastalık 2020 ; 17 : E63 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7380297/ doi:10.5888/pcd17.200247 pmid: 32678061 PubMedGoogle Akademik ↵ Kieny M-P , Evans DB , Şemalar G , ve diğerleri . Sağlık sistemi esnekliği: Batı Afrika'daki Ebola krizine yansımalar . Boğa Dünya Sağlık Örgütü 2014 ; 92 ( 12 ): 850 . doi:10.2471/BLT.14.149278 öğleden sonra: 25552765 Çapraz ReferansPubMedGoogle Akademik ↵ Siedner MJ , Gostin LO , Cranmer HH , ve diğerleri . Halk sağlığı acil durumlarının tespiti ve bunlara erken müdahalenin güçlendirilmesi: Batı Afrika Ebola salgınından alınan dersler . PLoS Med 2015 ; 12 ( 3 ): e1001804 . doi:10.1371/journal.pmed.1001804 pmid: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25803303 Çapraz ReferansPubMedGoogle Akademik ↵Dünya Sağlık Örgütü. UST Acil Durum Komitesi'nin Batı Afrika'daki Ebola salgınına ilişkin 5. toplantısına ilişkin açıklama , 2015 . Mevcut: https://www.who.int/mediacentre/news/statements/2015/ihr-ec-ebola/en/ [Erişim tarihi 29 Temmuz 2020 ].Google Akademik ↵ Devi S . COVID-19 müdahalesini engelleyen seyahat kısıtlamaları . Lancet 2020 ; 395 ( 10233 ): 1331 – 2 . doi:10.1016/S0140-6736(20)30967-3 pmid: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32334692 PubMedGoogle Akademik ↵ Haug N , Geyrhofer L , Londei A , ve diğerleri . Dünya çapında COVID-19 hükümet müdahalelerinin etkinliğini sıralama . Nat Hum Davranış 2020 ; 4 ( 12 ): 1303 – 12 . doi:10.1038/s41562-020-01009-0 pmid: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/33199859 PubMedGoogle Akademik ↵Dünya Sağlık Örgütü. Çin Halk Cumhuriyeti sağlık sistemi incelemesi . Manila : DSÖ Batı Pasifik Bölge Ofisi , 2015 . https://apps.who.int/iris/handle/10665/208229 (erişim tarihi: 25 Şubat 2021) Google Akademik ↵OECD. Doktorlar (gösterge). doi: 10.1787/4355e1ec-tr . Mevcut: https://data.oecd.org/healthres/doctors.htm [Erişim tarihi 29 Tem 2020 ].Google Akademik ↵ Gelgit A . Daha fazla Fransız COVID-19 hastası Almanya ve İsviçre'ye uçtu. Euronews . Mevcut: https://www.euronews.com/2020/03/28/eight-covid-19- Patients-flown-from-france-and-italy-to-german-hospitals [Erişim tarihi 29 Tem 2020 ].Google Akademik ↵Avrupa Komisyonu. Coronavirus: hastaların sınır ötesi tedavisi, Basın bülteni 3 Nisan 2020, Brüksel , 2020 . Mevcut: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_590 Google Akademik ↵ Ienca M , Vayena E . COVID-19 salgınıyla mücadele için dijital verilerin sorumlu kullanımı hakkında . Nat Med 2020 ; 26 ( 4 ): 463 – 4 . doi:10.1038/s41591-020-0832-5 pmid: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32284619 PubMedGoogle Akademik ↵ Chen J , KC'ye bakın . COVID-19 için yapay zeka: hızlı inceleme . J Med İnternet Res 2020 ; 22 ( 10 ): e21476 . doi:10.2196/ 21476: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32946413 PubMedGoogle Akademik ↵Lancet Dijital Sağlık. COVID-19 için yapay zeka: kurtarıcı mı sabotajcı mı? Lancet Rakam Sağlığı 2021 ; 3 ( 1 ): e1 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7832628/ doi:10.1016/S2589-7500(20)30295-8 pmid: 33735062 PubMedGoogle Akademik ↵Dünya Sağlık Örgütü. DSÖ Genel Direktörü'nün COVID-19 , 2020 hakkındaki medya brifinginde yaptığı açılış konuşması . Mevcut: https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11- mart-2020 [Erişim tarihi 30 Ağu 2020 ].Google Akademik Dipnotlar Twitter @SaxenaBioethics, @bouvier_p Katkıda bulunanlar Duyduğuma göre tüm yazarların bu makaleye katkılarıyla ilgili olarak aşağıdakilerin doğru olduğunu onayladığını onaylıyorum: çalışmanın konseptine ve tasarımına önemli katkılar, çalışmanın taslağının hazırlanması veya önemli entelektüel içerik için eleştirel olarak gözden geçirilmesi, yayınlanan versiyonun nihai onayı ve çalışmanın herhangi bir bölümünün doğruluğu veya bütünlüğü ile ilgili soruların uygun şekilde soruşturulmasını ve çözülmesini sağlamak için çalışmanın tüm yönlerinden sorumlu olma konusunda anlaşma. Finansman Yazarlar, bu araştırma için kamu, ticari veya kar amacı gütmeyen sektörlerdeki herhangi bir finansman kuruluşundan özel bir hibe beyan etmemiştir. Rakip çıkarlar Hiçbiri beyan edilmemiştir . Kaynak ve meslektaş incelemesi Görevlendirilmedi; dışarıdan akran tarafından gözden geçirilmiştir. ↵ İnsani sağlık etiği araştırma grubu, https://humanitarianhealthethics.net/ adresinde ↵ Hastings Merkezi, https://www.thehastingscenter.org/ ↵ Nuffield Biyoetik Konseyi, https://www.nuffieldbioethics.org/ ↵ https://www.who.int/ethics/topics/outbreaks-emergencies/covid-19/en/ adresindeki WHO, Etik ve COVID-19 Kaynaklarına bakın. ↵ https://www.who.int/teams/research-for-health/covid-19 adresinde DSÖ, Etik ve COVID-19'a bakın. Telif hakkı bilgileri: © Yazar(lar) (veya işveren(ler)) 2021. Ticari yeniden kullanım yok. Haklara ve izinlere bakın. BMJ tarafından yayınlandı. Bu makale, BMJ'nin web sitesi hüküm ve koşullarına uygun olarak covid-19 pandemisi süresince veya BMJ tarafından aksi kararlaştırılana kadar ücretsiz olarak kullanıma sunulmuştur. Makaleyi, tüm telif hakkı uyarıları ve ticari markalar saklı kalmak kaydıyla, yasal, ticari olmayan herhangi bir amaç için (metin ve veri madenciliği dahil) kullanabilir, indirebilir ve yazdırabilirsiniz. https://bmj.com/coronavirus/usage

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dijital hastalık sürveyansı için etik ve yönetişim